Love is the soul of the soul of the soul of the universe.
Love is the beginning and the end.
...
Love is the cure.
Love is the power.
...
Love is the life-giving garden of this world.

~ Rumi


čtvrtek 20. února 2014

Kostky na tisíc způsobů / Building Blocks in Thousands Ways

Maluška měla dlouhou dobu intenzivní období stavění kostek. Nyní ji pořád ještě baví, ale už to neznamená, že se staví celý den. Hned jak se otevřely očka, bez převlečení, bez snídaně, už se nesla krabice s kostkami na koberec a volal se jedn z rodičů, který měl být celému tomu nadšení přítomen. Bylo to tak intenzivní, že jsme kolikrát zoufale volali: "Kostky už néé!" Vypadá to na potřebu trénovat motoriku a taky se ji líbilo objevení kombinace figurek zvířat, které jsou silně v kurzu, spolu s kostkami. Takže se stavělo hospodářství a příbytky pro zvířátka na tisíc způsobů.

Když jsem u toho s Maluškou seděla, snažila jsem se ji do toho nevstupovat a nechala jsem ji, ať si sama určí, kde a co a jak chce mít, když už jsem měla stavět taky. Je pak fantastické vidět, co ji všechno napadlo, na co bych sama vůbec nepřišla. Jako dospělí máme tendence stavět sami a ukazovat dětěm jak a co, ale ony jsou často mnohem kreativnější než my. Snažím se ji takto nevstupovat i do ostatních věcí, nechat ji prostor na seberealizaci, ať přijde s vlastním nápadem. Stejně tak se snažím Malušku nechat si přijít sama na to, jak co funguje a pomáhat ji až když si o pomoc řekne sama.  Ať už se to týká oblékání nebo uzavírání dóz a sklínek (stejně to má už dávno okoukané, teď už jen potřebuje motorický nácvik, ať to zvládne).

Monte připomínka.
Ideální by bylo mít kostky v jedné barvě, aby se mohlo dítě soustředit na tvary. Když jsou kostky různobarevné a různých tvarů, jsou to již dvě informace spletené dohromady. Je to v  pořádku, ale až v době, kdy dítě už bezpečně rozezná barvy a tvary. Na první seznámení s barvami a tvary je to zbytečně složité a pro dítě matoucí. My jsme Malušce nejprve dali kostky přírodní, dřevěné. Tyto dostala na Vánoce od babičky a dědy, ale chystáme se je rozdělit podle barev a dávat ji zatím na hraní jednu nebo dvě barvy, aby mohla vnímat více tvary a nebo se na chvilku vrátit jen k těm přírodním.









1 komentář:

  1. Úplně mi spadla čelist, jak jsou ty stavby dokonalé!
    A s tím ne/pomáháním a ne/vstupováním do hry to vidím stejně a snažím se to vysvětlovat i okolí, ale nedávno jsem pozorovala, jak si děda moji poznámku o tom, ať nechá B. být víc iniciativní vyložil tak, že jí dal něco do ruky a pak jí říkal, co s tím má jako dělat:) No, tak mi nezbývá než v takových situacích radši odejít a pak si s ní hrát po svém:)

    OdpovědětVymazat