"Roztřizování, kategorizování a klasifikování jsou dovednosti, které všichni používáme, když přemýšlíme nad věcmi, které vidíme, slyšíme, ochutnáváme a cítíme. Pomáhají prohloubit naše uvědomění, soustředit naši pozornost a verbalizovat zákonitosti, kterých si všimneme. Schopnost třídit a klasifikovat procvičuje mozkové cesty, které jsou později využívány v matematice, přírodovědě a jazyce." Maria Montessori
Maluška se s přirovnáváním kartiček setkala už v Montessori rodinném centru v Řečkovivích, kam docházíme od jejího 5 měsíce na program. Před pár týdny se mi podařilo konečně připravit i podobnou aktivitu doma. Začala jsem s barvami, které už rozeznává a ovocem a zeleninou, se kterou se setkává každý den a začíná ji pojmenovávat. Malu má aktivitu přirovnávání nachystanou ve své poličce s pomůckami a vybírá si ji opravdu každý den. Občas jen obměním, co se přirovnává. Někdy pracuje sama, jindy si řekne o mou přítomnost. V tom případě nachystáme kartičky s obrázky na stůl nebo podložku, já z košíku vyberu předmět, který opakovaně pojmenuji. Předám ho Malušce a ta ho přenese na obrázek. Důležitý je i pohyb přenášení, protože děti se rády pohybují a přenášejí věci.
![]() |
Přirovnávání reálných předmětů s jínými reálnými předměty, s kartičkami nebo přirovnávání kartiček k sobě, dítě nejen neskutečně baví, ale má i velice důležitou roli ve vývoji.
- t provides an opportunity to master a skill and through repetition they can demonstrate a mastery of that skill.
- It allows a child to demonstrate their knowledge. Activities like this can also be lessons in vocabulary, for a child matching local birds this is also an opportunity for the child to demonstrate their knowledge in the names and sounds of the birds.
- It can also provide the child the opportunity to further their knowledge and then demonstrate that knowledge in a particular/specialised area of interest, for example a child learning, naming and matching dog breeds.
- For a child matching cards it demonstrates they are capable of making the connection between the real item, the model item and the pictorial representation.
- It helps a child find order in the world around them. To understand categories which also helps them to understand their place in the world.
- It provides an immense opportunity for the transfer of knowledge. By observing to see when the child is ready for more information, activities like this can be the instigator for further information. A child may become interested local birds which could develop into the transfer of knowledge regarding local habitats and selecting suitable plants for the garden.
- It provides the child the opportunity to think and reason, which may later transfer to other activities and behaviours.
- The child is given the opportunity to problem solve. Questioning and asking themselves with the satisfaction of finding the result - the answer. I love to watch Otis and his eyes as they flick over all the cards as he is looking for the match and then seeing the internal satisfaction of him finding and making the match.
- The child is using their developing memory, utilising their ability to store, organise and retrieve information, recall information in relation to something they have seen before.
- The first three years are a critical time for brain development. Activating neural networks = exercising the brain during a critical time of growth. Stimulate the young neurons and connections in the toddler's brain, also a way to provide sensory input.
- Experiences play a role in cognitive development, however the brain can only develop when the child is ready. Therefore it's important that activities like this are used during the child's sensitive period.
- Although Otis will often do this work alone, when this work is done with a parent or caregiver it can provide 5 to 10 minutes of together, collaborative time.
- Přináší dítěti chvíle hluboké koncentrace, které jsou pro dítě zklidňující a hluboce ho uspokojují
- Dává jim to možnost osvojit si dovednost a díky opakování této aktivity ji dovedou k dokonalosti
- Umožňuje to dítěti ukázat jeho znalosti. Tato aktivita slouží i k výuce jazyka. Poznáváním například místních ptáků se dítě učí je nejen pojmenovávat, ale může postupně ukázat, že je pozná a že pozná třeba i jejich zpěv.
- Dítěti to umožňuje prohlubovat znalost a následně ji ukázat například v oblasti jeho/jejího zájmu. Nejen, že dítě pozná např. psa, ale může pracovat s poznáváním, pojmenováváním a přirovnáváním jednotlivých plemen.
- Přirovnávání dítěti ukazuje, že je schopno si spojit skutečnou věc s jejím modelem (modely zvířátek/hudebnin atp.) a jejím vyobrazením.
- Pomáhá to dítěti najít řád v okolním světě, pochopit kategorie, což napomáhá rozeznat jejích místo ve světě.
- Dává to dítěti možnost přemýšlet a rozvíjet intelekt, což se později přenáší do dalších aktivit a chování.
- Dítě má příležitost vyřešit problém. Pokládá si otázky a uspokojí se tím, že najde samo odpověď. (Na fotkách je vidět, jak Maluška přemýšlí, když hledá ovoce nebo zeleninu, kterou má v ruce a když přiřadí všechny věci z košíku, nadšením si sama zatleská a ráda si aktivitu zopakuje.)
- Dítě používá svou vyvíjející se paměť. Používá své schopnosti uložit, urovnat a znovu najít informaci, vzpomenout si na informaci ve vztahu k něčemu, co už viděli dříve. (Když si Mlauška přirovnávala modely bagru a traktoru k obrázkům, vzpomněla si, že ten den ráno viděla skutečný bagr a ukazovala rukou ven, kde ho viděla.)
- První tři roky života jsou kritické pro vývoj mozku. Přirovnávání aktivuje nervové sítě, proto je důležité procvičovat aktivitu právě v tomto období. Stimulují se tím nervy a nervová spojení a funguje i jako smyslový vstup/informace pro mozek.
- Je velice důležité, aby tyto aktivity dítě provádělo právě v citlivém období (o tom více jindy).
P.S.: Tady je horší kvalita fotografií, ale jelikož jsem ráda, že jsem vůbec byla schopná konečně toto sepsat, musím se spokojit já i diváci s tím, co je.
Žádné komentáře:
Okomentovat